Oplossing: Lineaire tandheugelaandrijving

De aandrijvingen van de glaslamellen van het moderne Kraanspoor-gebouw in Amsterdam waren al na een jaar dermate gecorrodeerd dat ze niet meer functioneerden. Er moest een duurzame oplossing worden bedacht om de aandrijving beter bestand te maken tegen het zeeklimaat. Bij de ontwikkeling van de nieuwe tandheugelaandrijving werd vooral gekeken naar het materiaalgebruik en de toegepaste coatings en afdichtingen. De behuizing van de tandheugelaandrijving bestaat nu uit een zeewaterbestendige aluminiumlegering, die bovendien is voorzien van een uit meerdere lagen opgebouwde poedercoating. Wormwiel en tandheugel zijn vervaardigd uit roestvaststaal, terwijl de geleidingen zijn voorzien van dubbele afdichtingen.

Bij de ontwikkeling is uitgegaan van een levensduur van 20 jaar, waarbij in principe geen onderhoud nodig is. Er hoeft geen olie bijgevuld te worden (levensduursmering) en ook de kunststof glijlagers voor de tandheugel zijn duurzaam en onderhoudsvrij. Met het toepassen van tandheugelaandrijvingen van leverancier Framo Morat kunnen de lamellen weer tussen 0º en 90º worden verdraaid, waarvoor in totaal 1.320 tandheugelaandrijvingen zijn toegepast.

 

naar alle nieuwsberichten