De meest gestelde vragen bij automatisch geleide voertuigen

Om goederen te vervoeren wordt steeds vaker gebruik gemaakt van automatisch geleide voertuigen (agv). De voordelen van agv’s zijn dat ze efficiënt werken, zware handmatige werkzaamheden verminderen, kosten besparen en betrouwbaar zijn. Transtecno Aandrijftechniek is gespecialiseerd in aandrijvingen van agv’s. In dit artikel vindt u de meest gestelde vragen bij agv’s.

Wat is een agv?

AGV staat voor automated guided vehicle, ofwel een automatisch geleid voertuig. Een agv is een voertuig dat zelfstandig kan rijden, zonder dat hierbij een bestuurder aanwezig is. Dit soort onbemande voertuigen worden veel ingezet bij het horizontaal vervoer van goederen binnen bedrijven, waarbij handmatig werk vervangen wordt.

Dankzij innovatieve navigatietechnieken manoeuvreren deze onbemande voertuigen zelfstandig. Een agv is dag en nacht inzetbaar, kan geïntegreerd worden in nieuwe en bestaande omgevingen en kan zowel in volledig automatische als manuele operaties opereren. Ze kunnen een onderdeel zijn van Intelligente Transportsystemen (ITS) voor zowel binnen als buiten.

Welke taken kan een agv uitvoeren?

Een agv kan voor verschillende doeleinden worden ingezet, zoals het intern transporteren van pallets en kratten, karren en trolleys, bulkgoederen en het laden van machines. Dit type onbemande voertuigen worden vaak gebruikt in de papierindustrie, de auto-industrie, in havens, de farmacie en bij agrarische bedrijven. Een agv kan daarbij de volgende taken uitvoeren:

  • Opslagtoepassingen in magazijnen en distributiecentra
  • Bij het transport van goederen, zoals bij het ontvangen, consolideren en verdelen
  • Ondersteuning bij het productieproces
  • Transportkoppeling aan het einde van de productieketen
  • Behandeling van rollen: automatische behandeling en rotatie van rollen voor papier, print, staal en plastic

Welke soorten agv’s zijn er?

Automated guided vehicles worden in verschillende varianten aangeboden. Ieder type is ontwikkeld voor specifieke toepassingen en bij verschillende omstandigheden en eisen.

  • Forked

De meest voorkomende agv is de forked AG. Deze zijn heel flexibel en kunnen de meeste ladingen verplaatsen. Naast het ophalen en neerzetten kunnen ze ook geïntegreerd worden aan bijvoorbeeld gemotoriseerde transportbanden.

  • Tug/Tow

De Tug/Tow agv is ontworpen om een keten van wagentjes of rolkasten te verplaatsen. Ze kunnen ook meerdere ladingen achter elkaar hangen. Een Tug/Tow kan ook voorzien zijn van een bestuurdersplaats, waardoor bepaalde bewegingen handmatig uitgevoerd kunnen worden.

  • Unit Load

Unit Load zijn lasergeleide automatische voertuigen die uitgebreide mogelijkheden bieden bij ladingshandeling. De lading wordt opgepikt of afgeleverd op conveyors, hoge opslagsystemen of andere automatische handelingsvoertuigen.

  • Large Roll

Large roll agv’s zijn geschikt voor het transport van grote rollen.

Wat zijn de voordelen van een agv?

Een agv is zeer geschikt voor het horizontaal transport van producten of goederen met een repeterend karakter. Door het gebruik van agv’s bespaart u kostbare tijd en wordt transportschade geminimaliseerd. 

  • Een agv is dag en nacht inzetbaar, met zeer korte onderbrekingen
  • Een agv werkt veilig, dankzij sensoren worden ongelukken vermeden
  • Het beschadigen van de lading wordt geminimaliseerd
  • Minder slijtage en onderhoud aan machines. De verplaatsing gebeurt op een gecontroleerde wijze waarbij te zware belasting vermeden wordt
  • Een agv werkt zeer efficiënt en bespaart daarmee energie

Wat is het nadeel van een avg?

Naast de vele voordelen, heeft een agv natuurlijk ook nadelen. Wanneer u kiest voor het gebruik van een agv, dan kan het zo zijn dat u een flexibiliteit inlevert. Dit type onbemande voertuigen kunnen namelijk alleen over vaste, vooraf bepaalde routes rijden of goederen op vaste plekken oppakken en neerzetten. Afwijken is hierbij niet mogelijk.

Aan welke eisen moet een agv voldoen?

Bij het ontwerpen van een agv moet u rekening houden met de volgende eisen en voorwaarden:

  • Onder welke conditie een agv moet werken. Is dit binnen of buiten, of zelfs ondergronds?
  • Wat is de beste manier van navigeren van de agv?
  • Aan welke veiligheidsvoorwaarden de agv met voldoen?
  • Wat is de benodigde laadcapaciteit?
  • Hoe het zit met de energietoevoer voor de agv?
  • En uiteraard welk type aandrijving bij een agv het meest geschikt is.

Uit welke onderdelen bestaat een agv?

Frame en wielen
Deze moeten alle onderdelen van de agv en de lading kunnen dragen en verrijden. Het frame van een agv kan hierbij op diverse manieren uitgevoerd worden, zoals monocoque, een zelfdragend frame of een rijdend chassis. Bij de wielen van een agv is de keuze uit aangedreven wielen, gestuurde wielen, losse zwenkwielen en vaste niet aangedreven wielen.

Navigatie
De navigatie van een agv kan op verschillende manieren gebeuren. Binnen het navigeren bestaan twee mogelijkheden:

  • De agv volgt een vast pad. Dit pad is aangebracht op de vloer.
  • De agv volgt geen vast pad. De agv krijgt ofwel een aantal mogelijkheden ofwel volledige vrijheid om van het ene punt naar het andere punt te rijden.

Bij het vaste pad systeem zijn er verschillende mogelijkheden om dit pad aan te brengen en te kunnen volgen:

  • Draad geleidende navigatie
  • Tape geleidende navigatie
  • Transponder geleidende navigatie

Bij het vrije systeem zijn de drie manieren van navigatie:

  • Lasernavigatie
  • GPS navigatie
  • Lokale positie radar

Voeding
Een agv is mobiel, waarbij gebruik wordt gemaakt van een accu of een set batterijen.

Sturing
Een agv moet kunnen sturen en bepaalde acties kunnen uitvoeren. Voor een sturende component wordt hiervoor meestal gebruik gemaakt van PLC’s .

Aandrijving van een avg
De aandrijving van een avg moet ervoor zorgen dat het aandrijfwiel in beweging brengt.

  • Er moet een moment op het wiel uitgeoefend kunnen worden
  • De kracht dat voor dit moment zorgt moet ergens ontwikkeld worden
  • De AGV moet zowel voor- als achteruit kunnen rijden
  • Om bochten te kunnen maken moet het wiel gestuurd kunnen worden
  • De AGV moet geremd kunnen worden

Lees meer over de keuze van de juiste aandrijving voor een agv >

 

Transtecno Aandrijftechniek bv | Siliciumweg 32 | 3812 SX Amersfoort | +31 (0)33 204 7006 | info@transtecnoaandrijftechniek.nl
Transtecno Aandrijftechniek is een onderdeel van de Transtecno groep